اولین گام برای دریافت پروانه نظام مهندسی، قبولی در آزمون آن است که هر ساله توسط سازمان نظام مهندسی در سراسر کشور برگزار میگردد و معیاری برای سنجش بار علمی و دید مهندسی است. اما مراحل گرفتن پروانه نظام مهندسی چگونه است؟ شاید هم در مرحله تمدید پروانه اشتغال به کار نظام مهندسیتان هستید و نمیدانید برای تمدید آن چه اقداماتی باید انجام دهید؟
مراحل اخذ پروانه نظام مهندسی
بعد از ثبت نام در سایت سازمان نظام مهندسی و شرکت در آزمون و کسب نمره قبولی، نوبت طی کردن مراحل اخذ پروانه نظام مهندسی است.
1. برای گرفتن پروانه نظام مهندسی در وهله اول باید در سامانه جامع سازمان نظام مهندسی (IMS) به آدرس ims.irceo.ir ثبت نام کنید و از بخش ورود یکپارچه به عنوان شخص حقیقی وارد سامانه شوید و تمامی مشخصات و مدارک مورد نیاز این سایت را بارگزاری کنید.
2. در مرحله بعد برای ثبت درخواست صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی باید در درگاه ملی مجوزهای کشور به آدرس mojavez.ir ثبت نام کنید.
3. پس از دریافت کد رهگیری، به صورت اتوماتیک به سامانه پروانههای اشتغال به کار مهندسین (سپامک) به آدرس spamak.mrud.ir هدایت میشوید. بعد از ورود به این سامانه میتوانید برای مشاهده وضعیت، تکمیل یا انصراف از درخواست صدور پروانه اقدام کنید.
4. همچنین برای پرداخت وجه مربوط به صدور پروانه اشتغال به کار مهندسی، باید از طریق ورود به سامانه پاتمک به آدرس patmak.mrud.ir یا همان سایت پرداخت الکترونیکی تعرفههای مهندسین اقدام شود. قبل از آپلود مدارک هم حتما باید در سامانه امور مالیاتی به نشانی tax.gov.ir ثبت نام الکترونیکی انجام داده و کد دریافتی را در سامانه سپامک وارد نمود.
تمدید پروانه نظام مهندسی
اعتبار پروانه نظام مهندسی برای بار اول 1 سال و برای دفعات بعدی 3 سال است. یعنی بعد از گذشت 3 سال از تاریخ صدور، پروانه اعتبار قانونی ندارد و باید تمدید شود. قبلا برای تمدید پروانه نظام مهندسی باید به مراکز مربوطه مراجعه میشد و زمان زیادی هم میبرد تا انجام شود. اما در حال حاضر این کار از طریق سامانه پروانههای اشتغال به کار نظام مهندسی و کاردانهای ساختمان (درگاه سپامک) انجام میشود و میتوان بدون مراجعه حضوری به مراکز مربوطه، پروانه را تمدید نمود.
برای مشاهده راهنمای تمدید پروانه نظام مهندسی روی لینک کلیک کنید.